Sångteknik

När man sjunger använder man olika register, beroende på i vilket läge man sjunger. Sjunger man i djupare tonlägen använder man sin bröströst, sitt bröstregister. Då har man "fullröst", stämbanden svänger i hela sin längd.

Men när man kommer högre upp räcker plötsligt inte bröstregistret till för att ta de högre tonerna. Då kopplar man om till huvudröst eller huvudregister, vilket rent tekniskt innebär att det nu bara är stämbandens innerkanter som sätts i svängning.

Ett av målen när man "skolar" en röst är att "egalisera" stämman, dvs. arbeta bort skarven mellan de båda registren. När en icke skolad röst övergår från bröst- till huvudregister kan man lätt höra det – men att arbeta bort det är betydligt svårare!

Falsett

En röst har ett visst omfång, som man genom trägen övning kan utvidga åt båda hållen. Men vill man nå högre än rösten egentligen når kan man använda sig av falsettsång. Genom att man hindrar vissa delar av stämbanden att vibrera kan man gå åtskilliga toner högre än rösten normalt tillåter. Klangen blir dock annorlunda - den förlorar i volym och blir mer "kvinnlig".

Det är nämligen i första hand män som använder sig av falsettsång. Bruket av röstläget härstammar (liksom när det gäller kastraterna, se nedan) från katolska kyrkans förbud mot kvinnliga sångare. När det därför skulle sjungas fyrstämmig körsats i kyrkan fick gossopranerna sjunga sopranstämman med "falsettisterna" eller kastratsångarna sjöng altstämman. I England är sångsättet fortfarande omtyckt – countertenor kallas sångaren.

Falsettsång förekommer även inom pop- och rockmusiken. Det mest berömda "soundet" med falsettsång som karaktärsdrag skapades av gruppen The Bee Gees.

Kulning

Denna är också en form av falsettsång. Den används vid fäbodarna för att locka på djuren, meddela sig med varandra eller varna för något. Sången sker i mycket hög läge och med stor styrka. Kulning kan höras 4-5 kilometer.

Joddling

Växlar man mellan bröströst och falsettröst uppstår joddling, ett särskilt i Österrike och Schweiz omhuldat sångsätt.

Jojkning

Så kallas samernas säregna sångsätt (en sång kallas en jojk). Sättet att sjunga liknar sångsättet hos de nordasiatiska folken. Jojkarna är uppbyggda av korta, upprepade motiv, medan det rytmiska är mycket komplext. Sättet att framföra en jojk är mycket målande, då sången förstärks genom hand- och armrörelser och ljudimitationer.